„Mi nem a múltnak, nem a jelennek, hanem az örökkévalóságnak dolgozunk.”

Tekintse meg interjúnkat!

Prof. Dr. Sepsi, Enikő a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora és MűvészettudományiPhD programjának vezetője.

Több évtizedes felsőoktatási oktatói-tehetséggondozási, vezetői és szervezetfejlesztői
tapasztalattal rendelkezik.

2010 és 2019 között a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és
Társadalomtudományi Karának dékánja, 2012-től 2023-ig a KRE BTK Művészettudományi
és Szabadbölcsészet Intézetének alapító vezetője, a Benda Kálmán Bölcsészet- és
Társadalomtudományi Szakkollégium és a több mint 400 kötetet publikált Károli
Könyvműhely alapító igazgatója, az SZFE Könyvek elindítója.

Doktori fokozatot a Sorbonne-on és az ELTE Irodalomtudományi Doktori Programjában
szerzett színháztudományi (irodalom- és kultúratudomány) területen. Tanult és tanított a
párizsi École Normale Supérieure-ön, előadott francia és angolszász egyetemeken. Fontosnak
tartja a tehetséggondozást, az utánpótlásnevelést. Nemzetközileg is jelentős színháztudományi
és művészetelméleti munkássága mellett szak- és műfordítások, tudósmunkák szerzője,
kutatócsoportok vezetője, tananyagok kidolgozója a modern és kortárs francia költészet, a
kortárs francia színház és színházi szemiotika, színházszociológia, valamint a kortárs misztika
és a rítuskutatás területén. Emellett gyakorlati színházi és művészetpedagógiai projektekben is
részt vesz. 2023-ban a Fény-anyag c. felolvasás-performansz dramaturgja volt a Színházi
Olimpián Juliette Binoche és Kardos Gyöngyi mellett. Legutóbbi színházi munkája: „Halál
rád, halál!” felolvasószínházi előadás zenés és mozgóképes etűdökkel Valère Novarina
szövegeiből SZFE-s hallgatók közreműködésével a MITEM keretében (rendező: Valère
Novarina és Adélaide Pralon, dramaturg Sepsi Enikő, 2025).

Új kutatási területe és érdeklődése fókuszában a művészeti befogadás, annak
társadalomtudományi és pszichofiziológiai módszerek alkalmazásával történő vizsgálata áll.
A kutatás eredményeit az alábbi, nemrégiben megjelent Q1-es besrololású cikkben ismertetik
a szerzők: Overconfident, but angry at least. AI-Based investigation of facial emotional
expressions and self-assessment bias in human adults (BMC Psychology, 2025)

Színházszociológiai módszertani könyvet szerkesztett Szabó Attilával „Mit lát a néző?”
címmel (2025). A misztika, a művészet és a tudományos gondolkodás hármassága jellemző
Poetic Images, Presence, and the Theater of Kenotic Rituals (Routledge, Taylor & Francis
Group, London és New York, 2021) című monográfiájára is, amely a teológiából ismert
kenózis-fogalom színházi alkalmazását és a költői jelenlét fogalmát vizsgálja a kortárs
előadóművészetekben és irodalomban.

Hozzászólások

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük